Interlanden BV Onderdeel van Deutsche post DHL 
Business case 2009/2010

 

" Met zoekmachine optimalisatie en het adverteren op Google Adwords heeft GO eMarketing het aantal online aanmeldingen weten te vertienvoudigen terwijl de kosten per aanmelding daalde met ruim 90%. Daarnaast steeg de kwaliteit van de aanmeldingen doordat hun inzet vooral gericht was op de werving binnen de juiste plaatsen en de juiste doelgroepen"


Frans Henk Deelstra - Manager Support – Interlanden BV

 

 

Uitdaging

Om de bezorgkwaliteit hoog te houden heeft Interlanden continue een instroom van nieuwe bezorgers nodig. Deze bezorgers moeten geworven worden binnen specifieke plaatsen / gebieden. Deze gebieden kunnen per week verschillen. Met de traditionele wervingsmiddelen was is de instroom te klein en waren de kosten per nieuwe aanmelding te groot.

 

Doelstelling

Voldoende kwalitatieve aanmeldingen genereren binnen plaatsen met veel ‘open wijken’ of met een te kleine reservelijst voor een zo laag mogelijke kosten per aanmelding.

 

Oplossing

Gestart is met laagdrempelige test, waarmee GO eMarketing Interlanden heeft kunnen overtuigen van het potentieel van online werving. Omdat alle verwachting al bij de eerste testen (Google Adwords) werden overtroffen is direct gestart met meerdere vervolgtrajecten.

 

In een korte periode heeft GO eMarketing een zeer uitgebreide Google Adwords campagne neergezet en de website geoptimaliseerd zodat deze hoger kwam te staan in de ‘gratis’ zoekresultaten van Google.

 

Daarnaast is de website geoptimaliseerd voor bezoekers om de gebruiksvriendelijkheid en het aantal aanmeldingen per 100 bezoekers (conversiepercentage) te vergroten. Specifiek voor bezoekers vanuit Adwords zijn speciale landingpages ontwikkeld waardoor het conversie percentage direct toenam.

 

De Google Adwords campagnes werden zo ingedeeld dat het grootste deel van het budget werd besteed in plaatsen waar de behoefte aan nieuwe bezorgers het grootste was. De verdeling was als volgt.

 

  • Campagne Heel Nederland (15% van het budget).
    Doel: Zo goedkoop mogelijk aanmeldingen genereren in heel Nederland.
  • Campagne Specifieke Plaatsen Normaal (15% van het budget)
    Doel: Het genereren van aanmeldingen in plaatsen waar een bovengemiddelde behoefte was aan nieuwe aanmeldingen
  • Campagne Specifieke Plaatsen Urgent (70% van het budget)
    Doel: Het genereren van aanmeldingen in plaatsen waar een (zeer) hoge behoefte was aan nieuwe aanmeldingen

 

Door de campagnes op deze manier in te richten kon heel eenvoudig een gebied of een plaats worden toegevoegd aan de Campagne Specifieke Plaatsen Normaal of Plaatsen Specifieke Urgent. Hiermee werd binnen dit gebied of plaats direct intensief geadverteerd en nam de stroom met aanmelding direct toe. Tot slot is dit proces geautomatiseerd door een koppeling te maken met de ‘bezorgers database’ en Google Adwords.

 

Resultaten

 

Door de inzet van GO eMarketing is het wervingsprobleem van Interlanden zo goed als opgelost door de enorme reductie van ‘wijken zonder bezorger’ en ‘wijken zonder reserve bezorger’.

 

  • 1300% meer online aanmeldingen per maand. De Google Adwords campagnes genereerde tot 7000 aanmeldingen per maand met een gemiddelde van 4500 aanmeldingen per maand.
  • 90% reductie van de gemiddelde wervingskosten per aanmelding.
  • 200% meer relevante bezoekers (en aanmeldingen) vanuit de gratis zoekresultaten van Google. Door optimalisatie van de website zijn top 5 posities in de zoekresultaten voor de belangrijkste relevante zoekwoorden verkregen (o.a. folders bezorgen, kranten bezorgen, folderwijk, bijbaan13 jaar).
  • 15% meer aanmeldingen uit elke 100 bezoekers (conversiepercentage) door het testen van verschillende landingpages (conversie optimalisatie)en de optimalisatie van de website.
  • Geautomatiseerde geografische targeting voor het plaats-specifiek adverteren zorgde ervoor dat 85% van het online adverteerbudget besteed werd in plaatsen waar echt een tekort was aan (reserve) bezorgers.
  • De sterke aanwas van de reservelijsten zorgde voor een hogere bezorgkwaliteit, doordat er sneller vervangers konden worden gevonden en doordat Interlanden vaak uit meerdere reservebezorgers kon kiezen bij de invulling van een nieuwe wijk.
  • De miljoenen gratis Adwords Advertentie vertoningen (> 51 miljoen per jaar) zorgde voor een vergroting van de naamskendheid.

 

n.b. Interlanden is in 2011 gestopt omdat DHL zich heeft teruggetrokken uit de postmarkt in Nederland.

Normal 0 21 false false false NL X-NONE X-NONE

Business Case: Interlanden BV
Onderdeel van Deutsche post DHL 
2009/2010

" Met zoekmachine optimalisatie en het adverteren op Google Adwords heeft GO eMarketing het aantal online aanmeldingen weten te vertienvoudigen terwijl de kosten per aanmelding daalde met ruim 90%. Daarnaast steeg de kwaliteit van de aanmeldingen doordat hun inzet vooral gericht was op de werving binnen de juiste plaatsen en de juiste doelgroepen"


Frans Henk Deelstra - Manager Support – Interlanden BV

Uitdaging

Om de bezorgkwaliteit hoog te houden heeft Interlanden continue een instroom van nieuwe bezorgers nodig. Deze bezorgers moeten geworven worden binnen specifieke plaatsen / gebieden. Deze gebieden kunnen per week verschillen. Met de traditionele wervingsmiddelen was is de instroom te klein en waren de kosten per nieuwe aanmelding te groot.

Doelstelling

Voldoende kwalitatieve aanmeldingen genereren binnen plaatsen met veel ‘open wijken’ of met een te kleine reservelijst voor een zo laag mogelijke kosten per aanmelding.

Oplossing

Gestart is met laagdrempelige test, waarmee GO eMarketing Interlanden heeft kunnen overtuigen van het potentieel van online werving. Omdat alle verwachting al bij de eerste testen (Google Adwords) werden overtroffen is direct gestart met meerdere vervolgtrajecten.

 

In een korte periode heeft GO eMarketing een zeer uitgebreide Google Adwords campagne neergezet en de website geoptimaliseerd zodat deze hoger kwam te staan in de ‘gratis’ zoekresultaten van Google.

 

Daarnaast is de website geoptimaliseerd voor bezoekers om de gebruiksvriendelijkheid en het aantal aanmeldingen per 100 bezoekers (conversiepercentage) te vergroten. Specifiek voor bezoekers vanuit Adwords zijn speciale landingpages ontwikkeld waardoor het conversie percentage direct toenam.

 

De Google Adwords campagnes werden zo ingedeeld dat het grootste deel van het budget werd besteed in plaatsen waar de behoefte aan nieuwe bezorgers het grootste was. De verdeling was als volgt.

 

  • Campagne Heel Nederland (15% van het budget).
    Doel: Zo goedkoop mogelijk aanmeldingen genereren in heel Nederland.
  • Campagne Specifieke Plaatsen Normaal (15% van het budget)

Doel: Het genereren van aanmeldingen in plaatsen waar een bovengemiddelde behoefte was aan nieuwe aanmeldingen

  • Campagne Specifieke Plaatsen Urgent (70% van het budget)
    Doel: Het genereren van aanmeldingen in plaatsen waar een (zeer) hoge behoefte was aan nieuwe aanmeldingen

 

Door de campagnes op deze manier in te richten kon heel eenvoudig een gebied of een plaats worden toegevoegd aan de Campagne Specifieke Plaatsen Normaal of Plaatsen Specifieke Urgent. Hiermee werd binnen dit gebied of plaats direct intensief geadverteerd en nam de stroom met aanmelding direct toe. Tot slot is dit proces geautomatiseerd door een koppeling te maken met de ‘bezorgers database’ en Google Adwords.

 

Resultaten

 

Door de inzet van GO eMarketing is het wervingsprobleem van Interlanden zo goed als opgelost door de enorme reductie van ‘wijken zonder bezorger’ en ‘wijken zonder reserve bezorger’.

  • 1300% meer online aanmeldingen per maand. De Google Adwords campagnes genereerde tot 7000 aanmeldingen per maand met een gemiddelde van 4500 aanmeldingen per maand.
  • 90% reductie van de gemiddelde wervingskosten per aanmelding.
  • 200% meer relevante bezoekers (en aanmeldingen) vanuit de gratis zoekresultaten van Google. Door optimalisatie van de website zijn top 5 posities in de zoekresultaten voor de belangrijkste relevante zoekwoorden verkregen (o.a. folders bezorgen, kranten bezorgen, folderwijk, bijbaan13 jaar).
  • 15% meer aanmeldingen uit elke 100 bezoekers (conversiepercentage) door het testen van verschillende landingpages (conversie optimalisatie)en de optimalisatie van de website.
  • Geautomatiseerde geografische targeting voor het plaats-specifiek adverteren zorgde ervoor dat 85% van het online adverteerbudget besteed werd in plaatsen waar echt een tekort was aan (reserve) bezorgers.
  • De sterke aanwas van de reservelijsten zorgde voor een hogere bezorgkwaliteit, doordat er sneller vervangers konden worden gevonden en doordat Interlanden vaak uit meerdere reservebezorgers kon kiezen bij de invulling van een nieuwe wijk.
  • De miljoenen gratis Adwords Advertentie vertoningen (> 51 miljoen per jaar) zorgde voor een vergroting van de naamskendheid.

n.b. Interlanden is in 2011 gestopt omdat DHL zich heeft teruggetrokken uit de postmarkt in Nederland.

 

Wilt u geïnspireerd worden?

 

Bel met GO eMarketing via 06-42206223 of email voor een vrijblijvende, inspirerende brainstormsessie met één van onze specialisten.

 

Wij verbazen u graag met sterke analyses en nieuwe inzichten.

content-right
 

Kwalificaties